RETNINGSLINJER

Grønt Marked Product Guidelines 2024

Tilladte produkter på Grønt Marked

  • Friske grøntsager og frugt (frugt, korn, urter, bælgfrugter, svampe, spirrer og grøntsager)
  • Tørrede frugter og nødder
  • Kød (fersk kød og kødprodukter)
  • Fisk (fersk fisk og fiskeprodukter / kultiverede eller vilde skaldyr)
  • Mejeriprodukter og Æg
  • Bagværk
  • Konserves (syltetøj, honning, chutney, sylt, eddike osv)
  • Saft
  • Øl og Cider
  • Likør og Spiritus  
  • Frø
  • Blomster og Planter
  • Håndlavede produkter fra lokale materialer såsom træ, uld, hamp, læder, voks osv.
  • Kompost og muldjord
  • Orme og ormefarme

Grønt Marked Produkt-retningslinjer

  1. Bønder sælger direkte til offentligheden i en fair, balanceret og åben markedsplads.
  2. Producenterne må kun sælge produkter på markedet, som de selv har produceret, dyrket eller kultiveret. Der er undtagelser for bønder som sælger små mængder af nærliggende partnere som også følger markedets retningslinjer. Navnet af sådanne producenter skal tydeligt vises.
  3. Producenter som sælger syltetøj, saft, konserves, fermenterede varer eller lign. må kun sælge produkter som er håndlavet af ingredienser produceret af dem selv eller købt fra lokale leverandører når ingredienserne er i sæson og stemmer overens med Grønt Markeds værdier.

    Det påkræves af sælgere af forarbejdede varer, at mindst 70% af ingredienserne er fremkaffet fra lokale, småskala og økologiske kilder. Vi opfordrer producenter og bønder som deltager til at samarbejde med hinanden når muligt.

  4. Ingen produkter må bestå primært af importerede råvarer. Få undtagelser kan finde sted, hvis produkterne er importeret direkte fra små producenter og støtter fattigere samfunds levebrød, og alle mulige tiltag er taget for at sikre bæredygtigt indkøb (f.eks. kaffebønner, chokolade etc.)
  5. Producenter må sørge for at gøre brug af bæredygtige dyrkningsmetoder eller indkøbe ingredienser som er dyrket med sådanne metoder*. Dette inkluderer følgende krav for økologisk produktion, regenerativ landbrugspraksis, naturlig resource bevaring, de bedste dyrevelfærd etc. Ikke alle disse praksis er kvantificerbare eller certificerede, men producenterne må kunne forklare hvordan de er bæredygtige i deres produktion.
  6. Producenter som praktiserer metoder som øger biodioversitet, opbygger et levende, sundt jord- og vandmiljø vil være foretrukket. Gamle sorter, lokale sorter og økologikse frø er også foretrukne.
  7. Grønt Marked er uden plastik undtagen plastik er påkrævet for sikkerhed eller holdbarhed. Alt emballage bør holdes på et minimum og forbrugerne opfordres til at medbringe egne bokse/poser. Emballage bør være fra bæredygtige kilder, og skal være berettiget til at konservere produktet som sælges.
  8. Biodynamiske og økologiske ikoner og afmærkning må kun benyttes på teltet / potentiel emballage, hvis produktet er certificeret.
  9. Producenterne er fuldt ansvarlige for at sikre at deres aktiviteter på markedet stemmer med alle love og bestemmelser, inkl. Fødevarestyrelsen og SKAT.
  10. Producenterne må fremvise alt påkrævet tekst og mærke alle produkter i overensstemmelse med loven.
  11. Grønt Marked opfordrer til at personen bag disken er enten den primære producent, et familiemedlem eller en medarbejder/ansat i virksomheden - som alle skal have været del i produktionen af produkterne. I tilfælde af forarbejdede produkter, må sælgeren ligeså have været involveret i processen og have relevant grundig viden om produkterne.
  12. Producenter bør informere Grønt Marked hvis de ønsker at sælge andre varer end dem som er nævnet i den årlige tilmelding.
  13. Økologiske markdyrkede planter og blomster må også sælges.
  14. Grønt Marked er primært et mad- og råvaremarked. Ved juletid tillader vi en mindre række non-food stande at deltage. De er påkrævet at bruge lokale eller genbrugte materialer, hvis de ønsker at deltage. 

*Bæredygtig Produktion: "En jordbruger som udøver miljøvenlige dyrkningsmetoder, som tillader produktionen af afgrøder eller husdyr, uden at gøre skade på farmen som økosystem, inkl. påvirkningen af jorden, vandkilder, biodiversitet og andre omkringliggende naturlige ressourcer. Konceptet om et bæredygtigt landbrug er et landbrug der kan bestå over flere generationer, helst i aktiv forbedring. Nogle termer der ofte associeres med gårde som er bæredygtige kunne være "lavt input", "økologisk", "regenerativ", "biodynamisk" og "permakultur" (Source: EPA)"Ydermere er en bæredygtig produktion en som behandler alle mennesker involveret ordentligt.

Krav for animalske produkter

  • All skal følge den bedste praksis indenfor dyrevelfærd (plads, adgang til udeareal, friland etc.)
  • Oprindelige og sjældne racer er foretrukne
  • 100% fodret med farmens egen fodder eller lokale produkter (lukket kredsløb)
  • Kun hjemmelavede mejeriprodukter fra egen gården 
  • Producenterne må kun sælge mælk fra flokke de selv styrer og malker. 
  • Kun fisk fra bæredygtige og småskala fiskerier.

Prissætning

Vi regner med at salgspriserne på Grønt Marked ikke overstiger priser for produkterne i eksterne butikker (f.eks. supermarkeder)
Bondemarkeder er i et globalt perspektiv til for at forbrugerne kan indkøbe råvarer til en fair pris direkte fra producenterne, uden mellemled.
Grønt Marked er et sted for direkte salg til kunderne. Dette tillader producenterne at tjene en større margin end hvis de sælger gennem tredjeparter. Dette er et krav for alle producenter på markedet.

© Grønt Marked 2023

GUIDELINES 2024

PRODUCTS ADMITTED TO THE
GRØNT MARKED

  • Friske grøntsager og frugt (frugt, korn, urter, bælgfrugter, svampe, spirrer og grøntsager)
  • Tørrede frugter og nødder
  • Kød (fersk kød og kødprodukter)
  • Fisk (fersk fisk og fiskeprodukter / kultiverede eller vilde skaldyr)
  • Mejeriprodukter og Æg
  • Bagværk
  • Konserves (syltetøj, honning, chutney, sylt, eddike osv)
  • Saft
  • Øl og Cider
  • Likør og Spiritus  
  • Frø
  • Blomster og Planter
  • Håndlavede produkter fra lokale materialer såsom træ, uld, hamp, læder, voks osv.
  • Kompost og muldjord
  • Orme og ormefarme

GRØNT MARKED
PRODUCT GUIDELINES

  1. Bønder sælger direkte til offentligheden i en fair, balanceret og åben markedsplads.
  2. Producenterne må kun sælge produkter på markedet, som de selv har produceret, dyrket eller kultiveret. Der er undtagelser for bønder som sælger små mængder af nærliggende partnere som også følger markedets retningslinjer. Navnet af sådanne producenter skal tydeligt vises.
  3. Producenter som sælger syltetøj, saft, konserves, fermenterede varer eller lign. må kun sælge produkter som er håndlavet af ingredienser produceret af dem selv eller købt fra lokale leverandører når ingredienserne er i sæson og stemmer overens med Grønt Markeds værdier.

    Det påkræves af sælgere af forarbejdede varer, at mindst 70% af ingredienserne er fremkaffet fra lokale, småskala og økologiske kilder. Vi opfordrer producenter og bønder som deltager til at samarbejde med hinanden når muligt.

  4. Ingen produkter må bestå primært af importerede råvarer. Få undtagelser kan finde sted, hvis produkterne er importeret direkte fra små producenter og støtter fattigere samfunds levebrød, og alle mulige tiltag er taget for at sikre bæredygtigt indkøb (f.eks. kaffebønner, chokolade etc.)
  5. Producenter må sørge for at gøre brug af bæredygtige dyrkningsmetoder eller indkøbe ingredienser som er dyrket med sådanne metoder*. Dette inkluderer følgende krav for økologisk produktion, regenerativ landbrugspraksis, naturlig resource bevaring, de bedste dyrevelfærd etc. Ikke alle disse praksis er kvantificerbare eller certificerede, men producenterne må kunne forklare hvordan de er bæredygtige i deres produktion.
  6. Producenter som praktiserer metoder som øger biodioversitet, opbygger et levende, sundt jord- og vandmiljø vil være foretrukket. Gamle sorter, lokale sorter og økologikse frø er også foretrukne.
  7. Grønt Marked er uden plastik undtagen plastik er påkrævet for sikkerhed eller holdbarhed. Alt emballage bør holdes på et minimum og forbrugerne opfordres til at medbringe egne bokse/poser. Emballage bør være fra bæredygtige kilder, og skal være berettiget til at konservere produktet som sælges.
  8. Biodynamiske og økologiske ikoner og afmærkning må kun benyttes på teltet / potentiel emballage, hvis produktet er certificeret.
  9. Producenterne er fuldt ansvarlige for at sikre at deres aktiviteter på markedet stemmer med alle love og bestemmelser, inkl. Fødevarestyrelsen og SKAT.
  10. Producenterne må fremvise alt påkrævet tekst og mærke alle produkter i overensstemmelse med loven.
  11. Grønt Marked opfordrer til at personen bag disken er enten den primære producent, et familiemedlem eller en medarbejder/ansat i virksomheden - som alle skal have været del i produktionen af produkterne. I tilfælde af forarbejdede produkter, må sælgeren ligeså have været involveret i processen og have relevant grundig viden om produkterne.
  12. Producenter bør informere Grønt Marked hvis de ønsker at sælge andre varer end dem som er nævnet i den årlige tilmelding.
  13. Økologiske markdyrkede planter og blomster må også sælges.
  14. Grønt Marked er primært et mad- og råvaremarked. Ved juletid tillader vi en mindre række non-food stande at deltage. De er påkrævet at bruge lokale eller genbrugte materialer, hvis de ønsker at deltage. 
  15.  

*Bæredygtig Produktion: "En jordbruger som udøver miljøvenlige dyrkningsmetoder, som tillader produktionen af afgrøder eller husdyr, uden at gøre skade på farmen som økosystem, inkl. påvirkningen af jorden, vandkilder, biodiversitet og andre omkringliggende naturlige ressourcer. Konceptet om et bæredygtigt landbrug er et landbrug der kan bestå over flere generationer, helst i aktiv forbedring. Nogle termer der ofte associeres med gårde som er bæredygtige kunne være "lavt input", "økologisk", "regenerativ", "biodynamisk" og "permakultur" (Source: EPA)"Ydermere er en bæredygtig produktion en som behandler alle mennesker involveret ordentligt.

REQUIREMENTS FOR
ANIMAL-BASED PRODUCTS

  • Stall holders must follow the best-practices on animal welfare (space, access to outdoors, free range etc.)
  • Oprindelige og sjældne racer er foretrukne
  • 100% fodret med farmens egen fodder eller lokale produkter (lukket kredsløb)
  • Kun hjemmelavede mejeriprodukter fra egen gården 
  • Producenterne må kun sælge mælk fra flokke de selv styrer og malker. 
  • Only fish from sustainable and small-scale local fishing operations (small boats, local waters, sustainable and selective fishing methods)

PRICING

Vi regner med at salgspriserne på Grønt Marked ikke overstiger priser for produkterne i eksterne butikker (f.eks. supermarkeder)
Bondemarkeder er i et globalt perspektiv til for at forbrugerne kan indkøbe råvarer til en fair pris direkte fra producenterne, uden mellemled.
Grønt Marked is a place for direct sales to consumers. This is to allow producers earn a higher margin than when selling through third parties. This is a requirement for all producers at the market.Farmers markets globally are places for consumers to purchase at fair prices directly from producers, without intermediary prices.
Grønt Marked er et sted for direkte salg til kunderne. Dette tillader producenterne at tjene en større margin end hvis de sælger gennem tredjeparter. Dette er et krav for alle producenter på markedet.

© Grønt Marked 2024